Afspraak maken

Bel vooraf naar het onthaal (016/78 17 40) om een afspraak te maken voor je inschrijving. Je laat best ook weten hoeveel personen je wil inschrijven. Zo wordt er zeker genoeg tijd voorzien

De inschrijving

Op het moment van de inschrijving breng je de volgende documenten mee:

  • je elektronische identiteitskaart / verblijfspapieren (voor kinderen breng je de Kids-Id of de ISI+ kaart mee)

  • 4 klevertjes van het ziekenfonds voor elke persoon die zich wil inschrijven

Tijdens je inschrijving geeft Latifa je uitleg over de concrete werking van het wijkgezondheidscentrum. Ze zal je ook een aantal administratieve vragen stellen. Als alles voor jou duidelijk is, teken je de inschrijvingscontracten. Elke volwassene (minimum 18 jaar) moet zelf aanwezig zijn om de inschrijvingscontracten te ondertekenen.

Wat betekent “de inschrijving?”

Als je ingeschreven bent, hoef je de consultaties bij Vierkappes niet te betalen. Door je inschrijving in een wijkgezondheidscentrum kom je immers terecht in een nieuw systeem: het systeem van de forfaitaire betaling. Dit betekent concreet dat er een contract wordt gesloten tussen jou, je ziekenfonds en wijkgezondheidscentrum Vierkappes. In het contract staat dat de betaling van je consultaties bij huisarts, kinesitherapeut en verpleegkundige rechtstreeks geregeld wordt met je ziekenfonds.

Je kan bij Vierkappes terecht voor:

Door je in te schrijven, verbind je je ertoe om altijd naar Vierkappes te komen als je een huisarts, kinesitherapeut of verpleegkundige nodig hebt.

Ga je toch naar een huisarts, een kinesitherapeut of een verpleegkundige buiten het wijkgezondheidscentrum, dan zal je ziekenfonds deze zorgen niet terugbetalen. Wijkgezondheidscentrum Vierkappes zal dit ook niet terugbetalen.

Heb je dringend een huisarts nodig terwijl wijkgezondheidscentrum gesloten is (na 19u, ’s nachts, in het weekend of op feestdagen)? Maak dan een afspraak bij de dokter van wacht (016 36 30 00). Je betaalt de consultatie. Breng na de consultatie het betaalbewijs naar wijkgezondheidscentrum Vierkappes. Wij betalen aan jou terug wat het ziekenfonds je normaal gezien zou terugbetalen (de zogenoemde tegemoetkoming). Je betaalt dus alleen het remgeld zelf.

Heb je dringend een huisarts nodig terwijl je niet in 3300 Tienen bent? Dan mag je naar een andere huisarts buiten 3300 Tienen gaan. Je betaalt de consultatie. Breng na de consultatie het betaalbewijs naar wijkgezondheidscentrum Vierkappes. Wij betalen aan jou terug wat het ziekenfonds je normaal gezien zou terugbetalen (de zogenoemde tegemoetkoming). Je betaalt dus alleen het remgeld zelf.

Als je thuiszorg van een verpleegkundige nodig hebt (bijv. na een operatie of na een ziekenhuisopname), bel dan naar wijkgezondheidscentrum Vierkappes. Wij hebben zelf een thuisverpleegkundige en organiseren deze zorg voor jou. Het is belangrijk dat je in het ziekenhuis vermeldt dat je patiënt bent bij Vierkappes. Zo weet het ziekenhuis dat Vierkappes de nazorg voor jou zal organiseren.

Breng ons op de hoogte als je verandert van ziekenfonds. Wij zorgen dan voor een contract met je nieuwe ziekenfonds, zodat je inschrijving bij Vierkappes gewoon kan blijven lopen.

Hou ons op de hoogte van elke adreswijziging. Blijf je binnen de postcode 3300 wonen? Dan kan je gewoon patiënt blijven bij Vierkappes.

Als patiënt van het wijkgezondheidscentrum heb je minder administratie. Je hoeft geen betaalbewijzen meer bij te houden en op te sturen naar je ziekenfonds. De betaling wordt rechtstreeks geregeld via je contract.